MOTTO
"Dej mi mladou duši, Pane. Ať nenaříká, nereptá. Dej, ať neberu moc vážně své pošetilé malé já. Dej mi, prosím, humor Pane a milost, abych chápal vtip,
ať mám radost ze života a umím druhé potěšit."

Školství na rozcestí

26. února 2017 v 17:13 | Štefan Klíma |  Škola
Rok 2016 přinesl našemu školství několik významných změn. Byla schválena maturita z matematiky, inkluze, začaly se testovat přijímací zkoušky na střední školy. Celkově velmi významně vzrostlo zatížení pedagogických pracovníků. Za to vše vzrostl plat učitelům o směšných 6 %. Toto pojednání však nebude především o platových podmínkách učitelů, ale o celkovém systému školství.
V prvé řadě bychom se měli zamyslet nad systematičností všech rozhodnutí. Každé rozhodnutí by mělo býti činěno tak, aby stanovilo pravidla smysluplně a se správnou časovou posloupností. V tomto bodě dochází k jednoznačnému selhání zákonodárce. Můžeme měnit žákům například v poločase podmínky vzdělávání? Jak vidno, můžeme - ale neměli bychom. Odsoudíme totiž několik ročníků žáků k částečnému neúspěchu.
Apropos, k čemu vedlo zavedení přijímacích zkoušek?
Objevila se řada firem v čele se společností

Scio, které na tomto rozhodnutí vydělávají nemalé finanční prostředky. Nabízejí žákům devátých tříd různé přípravné kurzy či přímo testování za nemalý peníz. Tyto služby si však sociálně slabé rodiny nemohou dovolit. Rozhodnutí tedy vede k tomu, že děláme větší rozdíly mezi rodinami a možností vzdělávat jejich děti. L
K čemu povede "inkluze"? To je ještě větší průšvih, který se již rýsuje. Existuje skupina lidí, která se bude zvětšovat, jež nechce, aby jejich děti chodily do školy, kde ve třídě jsou například tři žáci autisti, dva s ADHD (hyperaktivita), sedm žáků s poruchami učení - popisuji skutečnou třídu v našem městě. Co tito lidé udělají? Přesunou své děti do soukromých základních škol. Rozvoj soukromého školství tak zajistila levicová ministryně školství. Neskutečné. Za několik let se můžeme dočkat toho, že státní základní školy budou pouze pro ty, co nebudou mít na soukromou školu. Takovýto systém opravdu chceme? Systém, který rozhodně nebude tak produktivní. Systém, který ještě více znemožní nemajetným lidem dát svým milovaným dětem vzdělání.
Po přechodu ze základního školství na střední školu se mi mozaika školství ještě lépe poskládala. Mám výhodu, že řediteluji na střední škole, kde učíme maturanty i učně ve vzájemné symbióze. Mnoho let přemýšlím nad tím, jaké změny by našemu školství prospěly. Ono není tak špatné, nepotřebuje převrátit na ruby. Potřebuje zjednodušit a hlavně umožnit i slabším žákům, aby se stali úspěšní.
Proto si dovolím návrh, jak by se mělo školství změnit smysluplně, správně posloupně a systematicky.
Položme si otázky. Chceme maturitu z matematiky? Chceme přijímací zkoušky na střední školy? Pokud už odpovíme ano, měli bychom významně upravit RVP (rámcově vzdělávací programy - dříve osnovy) základních škol i středních škol. A nejen to, je třeba upravit i učební plány, protože dnes děti učíme spoustě zbytečností a nutíme děti být ve škole daleko déle, než je zdrávo (máme ve školách spoustu žáků, kteří nemohou vydržet tak dlouho pozorně sledovat probírané učivo a pokud se to stane, úplně rezignují na vzdělávání a stávají se z nich neúspěšní žáci). Navrhuji tedy přistoupit k významné revizi RVP - redukovat - příliš mnoho cílů žene učitele k tomu, že s žáky nemají čas učivo řádně procvičit a už se musí hnát k další látce. Výsledkem je to, že mnozí žáci neumí pořádně nic. I zde platí moudro, že mnohdy méně je nakonec více. Pokud chceme maturitu z matematiky, je třeba významně upravit RVP právě tohoto předmětu. Cílem by mělo být, aby žáci uměli dobře počítat a aby uměli logicky přemýšlet. Redukujme tedy a umožněme učitelům, aby s žáky mohli kvalitně procvičit to, co je třeba. Tento návrh není o tom, že bychom měli snížit kvalitu vzdělávání, naopak. Až upravíme RVP, můžeme po žácích chtít maturitu z matematiky, jinak jim měním pravidla "uprostřed" cyklu a to není fér!
Souhlasím s návrhem současné ministryně školství, že je třeba hodiny matematiky alespoň částečně půlit. Položme si však otázku, kde najdeme tolik učitelů matematiky? Za současných platových podmínek, kdy například společnost Lidl nabízí nastupujícím zaměstnancům vyšší základní mzdu, než-li může nabídnout VŠ vzdělanému učiteli ředitel školy, je seženeme těžko.
Proto je třeba přistoupit k další významné změně v našem školství. Aktuálně je k tomu velmi příhodná ekonomická situace. Je třeba přistoupit k úpravě učebních plánů - ke snížení počtu hodin pro žáky. Jak jsem uvedl výše, žáci jsou v našem systému přetěžování (troufám si to tvrdit po 23 letech praxe na základní a na střední škole. Třicet až třicet pět hodin týdně v lavicích, dále alespoň hodinu denně učení se doma a psaní úkolů. A zjišťujeme, že vyvíjející se děti mají vlastně poněkud vyšší "pracovní vytížení" než zaměstnanci.
Navrhuji snížit počet hodin o 3 hodiny týdně průřezově ve všech ročnících od šesté třídy až po střední školy. Tímto rozhodnutím snížíme potřebu učitelů. Řeknete si, to se nebude líbit odborům, protože to povede k propouštění učitelů. Ó, nikolive. Nacházíme se v situaci, kdy se nedostává kvalifikovaných učitelů, v situaci, kdy chceme dělit hodiny matematiky a měli bychom více dělit i hodiny cizích jazyků, aby výuka byla efektivnější. Nemuseli bychom hledat nové učitele, kteří nejsou na trhu, a mohli bychom zároveň významně navýšit platy ve školství. Při jednoduchém propočtu jsem se dopočítal k možnému navýšení o 25 %. A to už je citelná částka, která by mohla navíc přivést některé kvalitní učitele zpět do školství (ty, co odešli, protože z 18 tisíc čistého v roce 2016 nemohli pořídit ani hypotéku na byt). Snížení počtu hodin nám umožní rozvíjet v dětech to, k čemu mají vlohy a co má tedy smysl rozvíjet. Umožněme žákům, aby si od druhého stupně některé předměty vybírali. Aby se rozvíjeli v tom, co je baví. Podle zahraničních výzkumů je to cesta k úspěchu. Stejně tak bych se přikláněl k tomu, aby i školy mohly dělit své žáky a aby v tom nikdo nehledal diskriminaci. Co když rozdělení žáků na matematiku podle jejich schopností přinese pozoruhodné výsledky? Ti lepší - jichž by bylo ve skupině více, mohou postupovat svižněji a třeba i probrat více. Ti slabší by se specializovali na základy. Navíc by se ve stejné "dovednostní" skupině tolik nestyděli, a nebo by to "nezabalili".
Věřte, že tato na první pohled jednoduchá opatření (už mnohokrát se ale ukázalo, že v jednoduchosti je síla) by velmi významně proměnila naše školství. Kdybychom k tomu přidali finance na nákup potřebných pomůcek (je smutné, že učitelé si většinu pomůcek, knih a programů kupují či vyrábějí sami), abychom školství modernizovali, učinili bychom velký posun našeho vzdělávacího systému.
Zatím to však vypadá na překotné kroky, které spíše učitele ze školy vyhánějí - brutální nárůst administrativy v posledních letech, kariérní řád, který rozhodně nepřinese nic dobrého, inkluze, která rozbila dobře fungující systém (podotýkám, že již dříve jsme handicapované žáky do škol přijímali - ředitel školy ale mohl zvážit, zda je škola zvládne kvalitně vzdělávat, dnes je však přijmout musí, ačkoli k tomu nemá podmínky), přetížení učitelů (nevěřte povídačkám, že učitel pracuje od osmi do dvanácti - budiž příkladem nedávný výzkum na Slovensku, kde zjistili, že učitelé pracují výrazně více hodin, než je povinných 40 hodin týdně)…
Dnes nám však celospolečenská a ekonomická situace umožňuje udělat významný krok ke zlepšení školství. Odhodláme se k němu a uděláme tak to, co je potřeba pro naše děti udělat?
 

8 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 P_E_T P_E_T | 23. dubna 2017 v 13:18 | Reagovat

"...z 18 tisíc čistého v roce 2016 nemohli pořídit ani hypotéku na byt." Mohli, ale otázka je, jestli i chtěli.

2 AaauceUndom AaauceUndom | E-mail | Web | 7. srpna 2017 v 10:59 | Reagovat

Segway Verona offers tours that make sure you will enjoy a fun and immerse experience of our beloved city. We combine Segway, our innovative way of transportation, with tours in the historical city centre. Through our explorations of 1 or 2 hours, we will bring you to the most breathtaking spots, so that, if you do not stay long in Verona, we make sure that you see all of the unmissable sights!

Segway is really easy to use! It is so intuitive that it feels like an extension of the human body. To understand why, consider this: if you stand up and lean forward, so that you are out of balance, you will intuitively put your leg forward. Segway works the same way: to move forward or backward, the rider just leans slightly in such direction, and Segway will follow your movements. It is also easy to turn right or left, since the rider just has to push respectively Segway’s handlebar.

Segway is safe. Anyone over the age of 12 can join our tours, except for pregnant women. Apart from these cathegories, we encorage people of every age to try Segway, because this self-balancing object can really make your experience in Verona much more delightful! In fact, if it is hot, you will enjoy some fresh air and avoid to sweat; if it is cold, you will have the possibility of staying outside the least possible time. It is proved that our 2 hours tours show you what you will see in 6 hours walking!

All the tours start with a little training on how to use Segway, because for us safety is the priority. However, we experienced that it takes just a little practice to master on Segway! There are no required skills and, in particular, no need to be able to bicycle. There will always be a tour leader with you, guiding the whole group, so that you can enjoy the view and the tour of Verona. Audioguides (available in different languages) will provide the information you need to fully comprehend the history and architecture of our main monuments, squares and buildings.

In particular, our 2 hours tour will show you: Piazza Bra, one of the biggest squares in Italy, with the Arena, the famous Roman amphitheatre; we will then take Via Oberdan in order to see Portoni Borsari, one of the ancient entrance of the Roman city; we will firstly explore Piazza Erbe and secondly Piazza Dei Signori, two squares full of symbols and buildings with enchanting beauty, and then see Arche Scaligere. Heading to the Duomo, Verona’s Cathedral, we will pass by Santa Anastasia, next to the Conservatory of music; after that, we will have a break on Ponte Pietra, the bridge with the breathtaking view of the Roman Theatre and San Pietro Castle (and much more). On our way back, we will stop at Juliet’s house, so that you don’t forget to take pictures and write your names on the walls! We will conclude our tour with Castelvecchio, the Scaligeri castle and enjoy its amazing view of Verona.

People who went on tours with us really appreciate our flexibility: we do not have fixed tour’s hours, so we can arrange the time that fits the best. Moreover, we try to adjust the path according to your preferences, spending less time on spots you have already seen and dedicate more on your favourite sights. Read what people say about us on tripadvisor...

So, if you want to make the most out of your time in Verona, contact us or stop by our office!

OFFICE HOURS: Monday to Saturday (only closed on Sunday) from 10 am to 5 pm.

DIRECTIONS: We are located in Piazza Cittadella 11b, very close to Piazza Bra, the main square with the Arena.

From Piazza Bra you can arrive at our office on foot (3 minutes): pass under the arch of the gateway with the big clock (Portoni della Bra) and walk through Corso Porta Nuova for approximately 100

http://segwayverona.com/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama